Dienst Burgerzaken
Stadhuis, Weststraat 24 - 8460 Oudenburg
T 059-56 84 31
F 059-26 54 06
ma
8 - 12 uur
16 - 18 uur
di
8 - 12 uur
gesloten
wo
8 - 12 uur
16 - 17.30 uur
do
8 - 12 uur
gesloten
vr
8 - 12 uur
16 - 18 uur
za - zo
gesloten
gesloten
Klik hier voor een volledig overzicht.

Handicare


Dienstverlening op maat voor personen met een handicap


De Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid biedt aan meer dan 659.000 personen met een handicap diensten aan zoals tegemoetkomingen voor volwassenen, de parkeerkaart voor personen met een handicap, de verminderingskaart voor het openbaar vervoer, … Sedert 1 juli 2016 is de aanvraagprocedure voor tegemoetkomingen aan personen met een handicap gewijzigd. Voortaan hoef je niet langer papieren formulieren op te halen in je gemeente. De aanvraag gebeurt volledig online. Hierdoor word je als burger sneller op de hoogte gebracht van de beslissing.

Een aanvraag indienen
Als burger kun je nu zelf een aanvraag indienen op myhandicap.belgium.be door in te loggen met je elektronische identiteitskaart (eID) en pincode. Vink in de online vragenlijst aan welke tegemoetkomingen of maatregelen je wilt aanvragen. Op basis van de gekozen tegemoetkomingen polst een interactieve vragenlijst naar je administratieve gegevens en zelfredzaamheid. De aanvraag wordt elektronisch verstuurd naar de Directie-generaal (DG) Personen met een handicap. Geef zeker ook de naam van je behandelend arts op. De DG Personen met een handicap vraagt dan zelf de medische gegevens op bij de behandelend arts vermeld in de vragenlijst. Heb je geen behandelend arts of heeft deze geen recente medische gegevens over je situatie? Maak dan een afspraak bij je dokter.

Weet je niet goed op welke maatregelen en tegemoetkomingen je mogelijk recht hebt? Dan kan je vooraf een online screening doen (rubriek 'Kom ik in aanmerking?'). Ook wie de wetgeving niet goed kent, kan zo inschatten op welke tegemoetkomingen en maatregelen hij mogelijk recht heeft. Of ze ook worden toegekend, hangt af van het administratief en eventueel medisch onderzoek door de DG Personen met een handicap.

Hoe?
My Handicap is een beveiligde onlinedienst. Om in te loggen heb je een eID en een kaartlezer nodig. Een handleiding vind je op de website van de DG Personen met een handicap.

Wil je liever hulp bij het indienen van een aanvraag? Dat kan op verschillende manieren:
  • Ken je je pincode? Dan kan een familielid of kennis met jouw eID en pincode de aanvraag helpen indienen.
  • Je kunt uiteraard ook nog steeds terecht bij de dienst burgerzaken. Wel moet je hiervoor voortaan een afspraak maken via burgerzaken@oudenburg.be of via 059-56 84 36. We maken dan extra tijd voor je vrij.
  • Daarnaast (en dat is nieuw) kun je vanaf nu ook terecht bij de sociale dienst van het OCMW tijdens de spreekuren van Melissa Deseyn en Lut Vandecasteele (iedere werkdag van 8.30 tot 12.30 uur. Een afspraak kan gemaakt worden via melissa.deseyn@ocmw-oudenburg.be en lut.vandecasteele@ocmw-oudenburg.be of via 059-34 02 36 en 059-34 02 27. De medewerkers van deze instanties kunnen de aanvraag voor jou doen, ook als je je pincode niet kent.
  • Ook bij een regionaal lokaal van FOD Sociale Zekerheid kun je terecht voor je aanvraag. Elke 4de vrijdag van de maand van 9 tot 11.45 uur is er zitdag in het Stadhuis te Oostende, Vindictivelaan 1. Via het contactformulier kun je ook een afspraak maken. Deze medewerkers kunnen voor jou de aanvraag doen, ook als je je pincode niet kent.
  • Ook de meeste ziekenfondsen kunnen je verder helpen.

Heb je als burger hulp nodig bij de aanvraag, vergeet dan zeker niet om je identiteitskaart, je bankrekeningnummer en de naam van de behandelende arts mee te brengen.

Meer informatie
Een aantal veel gestelde vragen en een handleiding vind je op de website van de DG Personen met een handicap.

handicare